Zahřejte se jídlem a pitím!
Hlasovat Hlasovat Hlasovat Hlasovat Hlasovat
4 1

Zahřejte se jídlem a pitím!

Obrázek Nevlídné podzimní počasí přináší mimo jiné také pocit chladu. Může nám od něj pomoci několik vrstev oblečení, horký nápoj nebo polévka, ale také některé potraviny, díky kterým se poměrně rychle zahřejeme.

Chladno, mlhy a déšť, nepříjemný vítr, tma brzy ráno i večer… to vše se negativně odráží na fyzickém i duševním zdraví. Organismus na takový stav reaguje poměrně jednoduše - začne vyžadovat světlo, teplo, a také kaloricky vydatnější teplé jídlo a nápoje. Alespoň částečně upravit jídelníček a přizpůsobit ho podzimnímu období bychom měli všichni.

Teplota těla se zvyšuje vždy, když se najíme a trávíme. Potraviny, které obsahují více proteinů, ale mají mnohem vyšší schopnost stimulovat produkci tepla než například potraviny s vyšším obsahem škrobu nebo tuku.  Česnek, chilli, zázvor a ostřejší jídla mají navíc schopnost zvyšovat krevní oběh, a tím i zahřátí lidského těla.

Podobné je to i s nápoji. V horkých dnech ochlazují a doplňují úbytek vody v těle, v dnech chladných a suchých naopak zahřívají…Proto bychom i na podzim měli dostatečně pít, ale především čaj nebo horké kakao.

K doplnění tekutin, ale také k zahřátí a pocitu tepla jsou samozřejmě velmi vhodné polévky. Různé vývary, doplněné zeleninou, ale i rýží nebo těstovinami si můžeme dopřát třeba i několikrát za den, a dokonce bez rizika, že přibereme na váze.

Potraviny s nízkým obsahem kalorií, ale s více proteiny jsou například ryby, netučná masa nebo ovesné vločky. I těch můžeme sníst v podstatě poměrně značné množství, a vzhledem k nízkému množství kalorií opět bez rizika tloustnutí.

Více koření a ostřejší jídla nám také neuškodí.

Zapomínat samozřejmě nemůžeme ani na zeleninu a ovoce

Zeleninu je ideální konzumovat teplou dušenou nebo vařenou v páře, a to nejen jako přílohu, ale i jako hlavní jídlo. Při šetrné úpravě zelenina neztratí ani mnoho vitamínů. Receptů na její přípravu existuje mnoho, a není to nijak složité ani časově náročné.

Ovoce by mělo být čerstvé a šťavnaté. Vitamínů plná jablka můžeme v současné době bez problémů doplnit mnoha druhy exotického ovoce. Ananas, kiwi, mango nebo avokádo je téměř v každém obchodě a i z nich lze připravit celou řadu různých chutných jídel. 

Potravinové doplňky a vitamíny

Určitě se setkáte s nabídkou různých potravinových doplňků a vitamínů. Záleží na každém, jak moc uvěří v jejich schopnost téměř zázračně ochránit lidské zdraví před všemi negativními faktory, které podzim přináší.

Mnohem lepší - a to nejen po stránce přírodních vitamínů, minerálů a dalších pro člověka důležitých látek - je dobré jídlo a pití. Na prášku nebo sirupu si určitě nepochutnáme tolik, jako na kvalitní horké polévce, dobře upečené rybě, dušené zelenině nebo ovocném salátu…

Zdeněk Urban

 

Komentáře

Přidat komentář
Jsi zaregistrovaný? Stačí se přihlásit, nebo zadej e-mail


Souhlasím se zasíláním zajímavých informací a akcí z portálu Milujivareni.cz
×

Přidávat recepty
mohou pouze přihlášení uživatelé.

Stačí se přihlásit nebo registrovat

TOPlist