Naše školní svačiny v koši nekončí!
Hlasovat Hlasovat Hlasovat Hlasovat Hlasovat
4 1

Naše školní svačiny v koši nekončí!

Obrázek

Představy dětí o ideální svačině do školy se s názorem rodičů většinou neshodují, ale kompromisní řešení existují. Pokud k použitým potravinám přidáte i zajímavou úpravu a také věku dítěte odpovídající obal, svačina v koši neskončí.

Kdyby se děti mohly stravovat jen podle svých názorů, představ a chutí, s největší pravděpodobností by nesnídaly, k svačině by si dali nějakou sladkou tyčinku nebo hamburger a k obědu hranolky s kečupem, případně nějakým smaženým masem. K pití je pro ně v takovém případě nejlepší sladká cola nebo energy drink. Určitě by se jim to líbilo, ale jen do té doby, než by začaly být terčem posměchu pro svoji nadváhu, a o budoucích negativních účincích na jejich organismus snad ani není nutné se zmiňovat. 

Děti si ve škole všímají svačin ostatních a umí je samozřejmě i okomentovat. Hodnocení se dočká nejen svačina, ale i ubrousek, svačinový box nebo lahev na pití. Pokud se nám podaří tohle vše skloubit do nějaké pro dítě přijatelné podoby, nemělo by se svačinou mít žádný velký problém.

Ideální svačina do školy

V ideálně složené svačině by měl být vyvážený poměr sacharidů, bílkovin, vitamínů, minerálů a vlákniny.

Dopolední svačina má být 15% denního energetického příjmu. Celozrnné tmavé pečivo je dobrým základem svačiny. Dobře vypadá, ale je také bohaté na sacharidy a vlákninu. Běžné bílé pečivo má živin i vlákniny poměrně málo a zasytí jen na velmi krátkou dobu. Do pečiva nedávejte různé salámy nebo paštiky, ale raději kvalitní šunku. Je sice dražší, ale neskončí někde v koši, a tak se vám to vlastně nakonec vyplatí i finančně. Do sendviče můžete přidat i zeleninu - salát, okurku nebo ředkvičku, zapomenout byste neměli ani na ovoce. Jsou to další zdroje důležitých vitamínů a vlákniny.

Odpolední svačina by měla pokrýt přibližně 10 % denního energetického příjmu a vystačit na případné sportovní aktivity. I v tomto případě je vhodný nějaký sendvič a ovoce, jako doplněk - ne hlavní část - je vhodná i nějaká kvalitní energetická tyčinka.

Sladké sušenky, čokolády nebo tyčinky nejsou vhodné. Dodají sice tělu rychlou energii, ale jen na velmi krátkou dobu a to v konečném důsledku znamená hlad a další chuť na sladké.

Nápoj je nezbytnou součástí svačin. Nejvhodnější jsou vody ochucené například citronovou nebo pomerančovou šťávou, naředěné džusy nebo neslazené ovocné čaje.

Obrázek

Tipy a triky

  • U dětí rozhoduje při výběru jídla nejen jeho složení a chuť, ale i vzhled. Svačina by tedy měla být i barevná - to snadno dosáhnete například přidáním zeleniny.

  • Děti jsou poměrně líné si nějakým způsobem jídlo upravovat. Pokud jim ale do krabičky dáte ovoce nebo zeleninu už omyté a třeba i nakrájené na menší kousky, určitě je během dne a klidně i v průběhu vyučování sní.

  • Do přípravy svačiny zapojte i děti - přece nebudou vyhazovat něco, na čem se samy podílely!

  • Při přípravě svačiny vycházejte i ze stravovacích návyků. Pokud třeba dítě doma jí jablko jen nakrájené, nedá se předpokládat, že ve škole sní jablko, které je celé.

  • Občas - ale alespoň jednou za týden - nechte dítě, aby si svačinu připravilo samo a celou. Pak mu vysvětlete, které potraviny vybralo nesprávně a proč.

Ovoce nebo zelenina nesmí chybět u žádné svačiny! Předem připravené a nakrájené je dítě zcela jistě během dne zkonzumuje.

Příklady vhodných školních svačin

  • Celozrnné pečivo s tvarohovou pomazánkou, šunkou a cherry rajčátka, případně proužky barevné papriky

  • Celozrnné pečivo se sýrem - např. Lučina - a s plátky ředkviček a rajčat

  • Tmavé pečivo se sýrem, šunkou a zeleninou

  • Tortilla plněná zeleninou s jogurtovým dresinkem, je možné přidat pečené kousky kuřete, sýr, šunku…

  • Toust zapečený se sýrem, šunkou a rajčaty

  • Bílý jogurt s nastrouhaným nebo na malé kousky nakrájeným jablkem, banánem a jiným ovocem

  • Sýr cottage s proužky papriky, kterou se může nabírat

  • Salát z nastrouhané mrkve a jablek s rozinkami

  • Banán rozmixovaný například s kefírem

  • Ovocný salát s ořechy

  • Zeleninový salát, sýr a pečivo

Ve školní tašce může být trvale i krabička s ořechy nebo sušeným ovocem, případně müsli tyčinka.

Obrázek

Obal je často důležitější než obsah!

Doma svačiny v papírovém nebo igelitovém sáčku a ubrousku je za námi. Dnes už se svačiny nemění mezi učebnicemi v tašce v beztvarou hmotu, protože na jejich přenášení se používají různé boxy a misky. Stejné je to i s lahvemi na nápoje. Výrobci přizpůsobují design, velikost a užitné vlastnosti těchto svačinových boxů různým věkovým skupinám a výběr je opravdu neuvěřitelně velký. Pokud má dítě krabičku a lahev, se kterou se chce chlubit, pak je zde i velmi dobrý předpoklad, že svačinu sní a nápoj vypije.

Zdeněk Urban

 

 

Komentáře

Přidat komentář
Jsi zaregistrovaný? Stačí se přihlásit, nebo zadej e-mail


Souhlasím se zasíláním zajímavých informací a akcí z portálu Milujivareni.cz
×

Přidávat recepty
mohou pouze přihlášení uživatelé.

Stačí se přihlásit nebo registrovat

TOPlist